15 juni en volgend
Voor studenten aan een zomercursus van het
RYI bestaat de mogelijkheid om thuis bij een Tibetaanse familie te logeren, om
zodoende nog meer gestimuleerd te worden zo snel mogelijk het geleerde in praktijk
te brengen.
muurschildering in het Lama Wangdu Gompa klooster. |
Sonam's vrouw heet Amala, letterlijk
"Geëerde moeder". Ze hebben twee dochters, van wie de oudste—12 jaar—
op school in India is, het schoolgeld gesponsord door een vrijgevige
Westerling. De jongste is 9 jaar, heet Tsetan Dolma en is een schattig klein
ding, dat meteen tegen me aan komt staan en haar armen om mijn bovenbenen
heenslaat. Ik aai haar op het hoofd. Het ijs is gebroken. Verder woont de
moeder van Amala ook in huis. Ze is 61 jaar, en vindt dat haar
leven erop zit; de tijd die haar nog rest brengt ze door met bidden. Ikzelf vind
dat er nog genoeg te doen is, het leven is een geschenk, en ik hoop nog
jaren dat geschenk te kunnen uitpakken.
Na een paar dagen komt er een nieuwe
huisbewoner, een ca. 16-jarige jongen, die niet aan me wordt voorgesteld, die
geen zoon is, en van wie me volkomen onduidelijk is waarom hij er is of wie hij
is of wat hij er doet. Later hoorde ik dat hij een soort achterneef was.
Mijn kamer is flink groot, ik denk dat dit
normaal de ouder-slaapkamer is, die voor de tijd van mijn verblijf nu voor mij
is. Er staat een tweepersoons-bed, een zitbankje, een kast, kapstok en een laag
tafeltje. Voor mij genoeg. In de deuropening hangt een doek. Amala vertelt me
dat als ik privacy nodig heb, ik de deur moet dichtdoen. Dat werkt goed. In de
dagen daarna laat ik de deur altijd open, behalve 's nachts.
Sonam is werkloos, heeft onlangs zijn baan
in een fabriek verloren. Het bedrag dat het RYI voor mijn verblijf betaalt is
de familie zeer welkom en ik word als een vorst behandeld. Sonam is
diep-gelovig en brengt een groot deel van zijn tijd met bidden en mediteren
door.
Chod cham. |
Sonam is aanhanger van de Nyingma-school van het
Tibetaans Boeddhisme. De Nyingma is de oudste school en dateert van de achtste
of negende eeuw (nying is het Tibetaanse woord voor "oud"). Een paar
honderd meter verderop is een Nyingma-klooster, het Lama Wangdu Gompa klooster,
waar Sonam geregeld heen gaat. Om
half zeven 's avonds is daar elke dag een dienst, een zg. "chod"
(spreek uit "chö").
Chod is een vorm van rituele meditatie, waarbij
degene die hem beoefent zich inbeeldt dat zijn lichaam laag voor laag door boze
geesten wordt opgegeten, waarna het lichaam ook weer laag voor laag wordt
opgebouwd en na volledig hersteld te zijn is er vrede gesloten met de boze
geesten. De visualisaties worden begeleid door zang, gebed en muziek.
Wat ik hier over chod geschreven heb is erg
vereenvoudigd, voor diegenen die hier meer over willen weten is er op wikipedia
ongetwijfeld veel gedetailleerde informatie te vinden.
Sonam mediteert niet alleen in zijn
gebedskamer, maar gaat ook naar het kerkhof om chod te mediteren. Bij voorkeur 's
nachts, want, zo vertelt hij me "in het donker word je niet afgeleid en
bovendien zijn de geesten 's nachts sterker". "Maar", werp ik
tegen, "waarom ga je naar een kerkhof om te mediteren?".
"Kijk", legt hij uit, alsof ik een klein jongetje ben (wat ik
natuurlijk ook ben in dit opzicht), "de geesten zijn aanwezig op de plek
waar de lichamen begraven zijn. Daar is de kracht het sterkst."
Chod, in de grote hal van het klooster. |
Sonam vertelt me dat er soms veel
steekmuggen zijn op het kerkhof. "Is dat niet storend bij je
meditatie?", vraag ik. Sonam glimlacht weer. "Nee", zegt hij,
"dat helpt bij de visualisaties".
Ik ben inmiddels een paar maal naar Lama Wangdu
Gompa klooster geweest voor de chod. Dat is heel rustgevend, ik kan er rustig studeren, niemand die er aanstoot aan neemt.
De ene dag is er chod, een volgende dag is er repetitie, en er is chod cham. Chod cham is de gedanste vorm van chod en vindt plaats op de binnenplaats, als het tenminste niet regent.
De ene dag is er chod, een volgende dag is er repetitie, en er is chod cham. Chod cham is de gedanste vorm van chod en vindt plaats op de binnenplaats, als het tenminste niet regent.
Jonge monnik bezig met kattekwaad. |
Tijdens bepaalde stukken van de recitatieve
zang, wordt er gebruik gemaakt van tweezijdige trommels met twee balletjes aan
touwtjes. Als de trommel heen en weer wordt gedraaid, gaan de balletjes door de
middelpuntvliedende kracht in horizontale baan van trommelkant naar
trommelkant. De jonge monniken vinden het een sport om elkaar zodanig opzij te
duwen dat van iemand het hoofd in de baan van de middelpuntvliedende balletjes
van zijn buurman's trommel terecht komt.
Een goed gemikte
deegbal is een groot wonder
voor een kleine monnik.
No comments:
Post a Comment