-->
vervolg 12 juni
De thee is trouwens niet te zuipen, want er is melk in
gedaan. Grwalrg.
duimafdrukken bij de simkaart aanvraag |
Tussen 16 en 19 uur is het tijdstip waarop hordes
Tibetanen hun omloop om de grote Stupa maken, met de wijzers van de klok mee en
regelmatig een van de tientallen gebedsmolens in de gevel een zetje gevend (die
roteren eveneens met de wijzers van de klok mee) om hun karmatotaal aan te
vullen. In het Tibetaans Boeddhisme is de rondgang
("circumambulatie") van heilige bouwwerken een manier om karma te
verwerven. Die rondgang moet altijd met de wijzers van de klok mee, als je
tegengesteld loopt is dat slecht voor je karma. De hoeveelheid karma die je aan
het eind van je leven hebt opgebouwd, bepaalt hoe je wedergeboren wordt. Een
karmabalans kan ook negatief zijn, het is dan mogelijk dat je als hongerige
geest of als insect terugkomt.
Minimaal de helft van de omlopers bestaat uit Tibetaanse monniken,
zowel mannelijke als vrouwelijk, die te herkennen zijn aan hun wijnrode kleding,
die soms ook paarse, oranje of gele tinten toont, en (in het geval van de
vrouwelijke monniken) hun zeer kort geschoren schedels. Bijna allen hebben een
rozenkrans in de hand. Er zijn er ook die de omloop
liggend-staand-liggend-staand etc. afleggen, wat nog meer karma oplevert dan
gewoon lopen. Er zijn pelgrims in Tibet die zich op deze manier vanaf hun
woonplaats naar Lhasa voortbewegen, een tocht die soms jaren kan duren. Zulke
geroutineerde in-het-stof-buigers hebben gewoonlijk plankjes aan de handpalmen
en op de knieën vastgezet, om schuurwonden op deze gevoelige lichaamsplekken te
vermijden. Dat is nog eens wat anders dan onze Europese louteringstradities als
de springprocessie van Echternach, of de voettocht naar Santiago de
Compostella.
Mijn avondeten gebruik ik in het café van het Shechen Guesthouse,
waar de keuken volledig vegetarisch is, met tofu die smaakt als vis en tofu die
smaakt als schapenvlees. Ik neem tofu die smaakt als pinda, gelardeerd met
blokjes groente. Er is ook wifi én elektriciteit, waarvan ik gebruik maak om én
mijn laptop op te laden én met het thuisfront te communiceren.
Kathmandu staat bekend om zijn volledig willekeurige
electriciteitsvoorziening; soms is er urenlang geen stroom en in de tijd dat er
stroom is moet je er gebruik van maken om je laptop, mobiele telefoon en andere
gadgets op te laden.
Het wordt vroeg donker, voor acht uur 's avonds is het al
pikkie. Door de nauwe, soms onverlichte straatjes, loop ik terug naar de grote
Stupa om nog een rondje kloksgewijs mee te lopen. Een paar jongetjes maken de ronde al voetballend.
Had ik al verteld over de honden? Ze zijn er overal,
tientallen, honderden. Het wordt me afgeraden om te gaan joggen, het schijn dat
de honden hier dol op joggerkuiten zijn. En er heerst hondsdolheid.
In de tuin van het Lotus Guesthouse lees ik de Kathmandu
Post onder het genot van een Toscane Antico. De kenners weten dat hiermee een
sigaartje wordt bedoeld. De avond is heel aangenaam van temperatuur, zo'n graad
of twintig, een wereld van verschil met de klamme hitte van Delhi. De honden in
de omringende tuinen zingen meerstemmig hun avondsonate.
Hier is een filmpje dat begint met wat slapende honden vlakbij de grote Stupa, waarna de camera wegdraait naar de mensen die hun avondlijke rondgang om de Stupa maken.
De verwachting is dat over een week de moesson begint en
het op onregelmatige tijden hoost. Ik heb voor de zekerheid
kaplaarzen meegenomen. En een regenjas.
Ik eindig met een paar haiku's,
opgedragen aan mijn vriend de dichter Pieter Pen,
die dit ongetwijfeld veel beter ken:
11 juni
Delhi is klam en vol,
drukkend chaotisch doolhof,
slopende zenuwpijn*.
* ik had continu hoofdpijn in Delhi
12 juni
Kwam ik wel goed aan?
Ben ik nu dharma* student?
Of een oude dwaas?
* dharma: de leer van de Boeddha
13 juni
De avondsonate is overgegaan in een hondensymfonie en de
hele nacht doorgegaan. Ik heb er beestachtig van genoten. Om 4 uur 's ochtends
wordt er in het naburige klooster langdurig op klokken en gongs geslagen. Is
dat de wake-up call?
gebedsmolens in de grote Stupa |
Om negen uur 's ochtends worden de studenten die een
zomercursus volgen verwacht in het Rangjung Yeshe Instituut (RYI). Deze eerste
dag (en ook de volgende drie dagen) is voor oriëntatie: we worden wegwijs
gemaakt in het dagelijks reilen en zeilen, we krijgen de klaslokalen en
toiletten te zien, er volgt een rondleiding, en er is een loodzware
verhandeling over de geschiedenis van Nepal, waarvan ik weinig opvang omdat ik
achteraan zit te knikkebollen.
Er zijn ca. 75 studenten, in de leeftijden van 20 tot 70,
die een zomercursus volgen in onderwerpen zoals Nepalees, Tibetaan (beginners,
intermediate, gevorderden), Sanskriet (idem) en Buddhist Studies. De uitdaging
is om zo snel mogelijk je medestudenten te leren kennen.
Als we tijdens de rondleiding de tempel van het RYI
binnenlopen (schoenen uit!), valt me op dat een groot aantal studenten
practizerend Boeddhist is: ze vouwen de handen boven het hoofd, voor het gezicht en voor de
borst, buigen, vouwen nogmaals de handen en stappen dan pas binnen.
Op het eind van de middag is er een welkomstreceptie in
de nieuwe vleugel van het RYI, die nog niet helemaal afgebouwd is. Het is een
kale ruimte met pilaren en openingen in de buitenmuren, waarin waarschijnlijk
ramen moeten komen.
monnik bij de grote Stupa |
Maar er staat een tafel met voedsel, er zijn
non-alcoholische dranken, en er staan voldoende plastic stoeltjes om iedereen
een zitplaats te gunnen. En iedereen is ontzettend vriendelijk.
Tegen zessen ga ik naar de grote Stupa om nog een paar
rondjes mee te lopen.
Je kunt ook bovenop je rondje lopen, dat gaat sneller.
Achter me loopt een man met een politiefluitje, die diegenen die zijn gaan
zitten om wat te picknicken weer overeind jaagt en verder maant, want het is bijna sluitingstijd van de bovenomloop.
Ben benieuwd of de honden weer gaan zingen de komende
nacht.
De haiku van de dag:
duizenden honden
's nachts zingend als uitzinnigen
overdag slapend
14 juni
Het heeft de afgelopen nacht gigantisch geregend. De
moesson is begonnen!
No comments:
Post a Comment